SÖTÉT ÁRVÁK

Ahogy megkezdődött a Sötét árvák ötödik és egyben az utolsó évadának forgatása, betekintést kaptunk a durva thriller sorozat legkülönlegesebb szereplői és azok klónjai brutális szépségének hátterébe.

FILM SMINK CIKKEINKKEL BETEKINTÉST NYERHETSZ A HÓNAP LEGTRENDIBB FILMJEINEK SMINK TITKAIBA

A SPACE és a BBC AMERICA produkciója, a Sötét árvák Emmy-díjas színésznője Tatiana Maslany egymaga alakít egy stábnyi szerepet. A "Project Leda" klónok sokaságát-akikből még legalább nyolc életben van-egyedül alakítja. Az okos különc (a főszereplő Sarah Manning), a biológia PhD diák (Cosima Niehaus), a vad anglo-ukrán zárda szökevény (Helena) és egy focista anyuka, akinek van egy titka (Alison Hendrix)-különböző szerepeinek sokszínű és intenzív alakításával megnyert minket. Nem ismervén valódi származásukat a klónok osztoznak a nehézségeken, amiket az életüket fenyegető korrupt erők okoznak. Eltérőek ugyan, de mindegyiküknek sötét, de költői stílusa van-nem kis részben Stephen Lynch sminkmester festői kezének és képzelőerejének köszönhetően. Ez a pszichológiai smink csúcsa, ami csak mégjobbá teszi a TV világát.
 
A SPACE és a BBC America csatornákon Június 10-én megjelenő Sötét árvák ötödik és egyben utolsó évadában rengeteg titok fog kibontakozni és még több vért látunk majd a képernyőn. Jordan Gavaris (Sarah Manning szeretreméltóan eleven féltestvére, Felix Dawkins) mellett Maslany és Lynch ült most össze újra, hogy exkluzív beszélgetést folytasson a M·A·C csapatával a titkokról, kísérletekről és a sorozat szereplőinek kísérteties és borzongató megjelenésének okairól.
 
A Sötét árvák egy durva világ. Mi benne a szépség szerepe?
 
Stephen: Ez a kihívás, nem igaz?! Bármiben megtalálni a szépséget. Mintha egy sivatagra néznél és csak száraz, repedezett földet látnál. Ki kell nyitnod a szemed és meg kell keresned a szépséget. Bárcsak csinálnánk egy Vanity Fair stílus cikket. Helena változtatások nélkül gyönyörű portré alany lenne. A szemfestéke árnyalataival egyező színű rózsa vagy kamilla ágyon fekve képzelem el. Sarah sminkje maszatos, szemcsés és kemény, ugyanakkor gyönyörű törékenységéből adódóan.
 
Jordan: Sarah és Félix esetében a smink egy kicsit megviselt, egy kicsit béna. Amiatt, hogy ott nőttek fel ahol-Dél-London durva utcáin. Munkásosztálybeli családból származnak. Punkok. Van valami abban a környékben, ami nagyon heteró-, a maszkulinnál is maszkulinabb. Amit nagyon szeretek Felixben az az, hogy ő viszont nagyon nőies és nagyon karcsú; áttáncolja magát az életen. Rendkívül érdekes, hogy mindehez egy eléggé lepusztult, elhasznált smink párosul.

Sarah Manning az, akit látni lehet a metrókon, az óriásplakátokon. Miért egyértelműen ő a sorozat arca?
 
Stephen: Az ő megjelenése ikonikus - dacos és büszke. Egy kicsit Patti Smith, egy kicsit Louise Brooks és egy kicsit Amy Winehouse. Minden olyan lány, akinek magabiztos kiállása van és, aki emelt fővel jár. Ehhez a fajta megjelenésehez kell ez a hozzáállás. Ez a b*** meg arc. Néha az egész sminket lespriccelem vízzel, majd megkérem Tatianat, hogy olyan erősen szorítsa össze a szemét, ahogy csak bírja. Ez bizarr hatást eredményez.
 
Tatiana: Sarah sminkjét elég durván kezdtük. Mintha napok óta fent lett volna hagyva az arcán és mindig csak újabb réteget kent volna rá.
 
Stephen: Lehet, hogy a vonaton vagy az állomáson aludt így semmilyen szempontból nem nevezhető elbűvölőnek. Eleinte elég messzire mentünk és próbáltuk alapozó helyett M·A·C Spite Lipglass szájfényt feltenni, amely egy furcsa, szürkéslilás, halottias árnyalat. Ez telibe talált, mert teljes Sarah volt! Csak felkaptan és kipróbáltam, hogy áll Tatiananak. Tetszett, úgyhogy azt használtam. Megsemmisíti a bőr rózsaszínes árnyalatait. Ez nem egy olyan lány, aki ráér szájfényezni. A jegyzeteimet írtam, amikor észrevettem, hogy Spite az árnyalat neve. Elnevettem magam, tökéletesen passzolt.

Hogyan jeleníted meg a szereplők pszichológiáját a külsőjükben?
 
Jordan: Stephen nem fog beültetni egy színészt a székébe és csak azért is megszépíteni. Mindig egy Stanislavski féle nézőpontból tekint a sminkre. Hol áll éppen a karakter? Milyen az érzelemvilága most éppen és ez, hogyan befolyásolja azt, hogy ma milyen az arca?
 
Stephen: Az eseményeket mindig fejben tartjuk. Felixnek most viszonylag visszafogott a külseje, mivel túl elfoglalt ebben az évadban ahhoz, hogy sokat kísérletezzünk vele. Ez tökéletesen visszatükrözi a jelenlegi lelkivilágát. Néha szükséges egyet hátralépnünk és onnan nézni a szituációt. A "diszkréció a bátorság jobbik fele" sminknek neveztem el. Ezt a nevet le kéne védetni, különben csak magamutogatás lenne. Egyes szereplők keseregtek, néha csak feladták. Mások depressziósak, de emelt fővel járnak. Cosima annak ellenére, hogy nagyon beteg bátor igyekezetet mutat tusvonalával és a szemöldökével. Voltak események, amik következtében Helenának gyakorlatilag véres kézzel kellett volna hazaérnie, de Tatiana tiltakozott. Azt mondta, sose rémísztene meg egy gyereket. Ő megtalálná a módját annak, hogy lemossa magát. Ezért bele kellett ezt építenünk a történetbe és ezt én nagyon szeretem.

 
Melyik karakternek készültetek különleges háttértörténettel?
 
Tatiana: Alison kap egyet. Egy ilyen "mit rejtegethet" szerűt.
 
Stephen: Alison egy jó 10 éve tanult meg sminkelni valószínűleg egy rosszabb pultnál egy bevásárlóközpontban. Gimiben nagyon boldog volt és azóta sem változott semmit! Szerintem ez erőt ad neki; ez valami, amibe kapaszkodhat. Valószínűleg valaki azt mondta neki, hogy szép és azóta ugyanúgy sminkel, hogy életének azt a pillanatát tükrözze. Ezt irányítani tudja és ez egyfajta boldogságot nyújt neki a káoszban.

Tatiana: Nekem Cosima története is tetszett, mert ő diák volt.
 
Stephen: Kitaláltuk, hogy király lenne leborotválni a szemöldökét. A szeme ki van húzva teljesen, körbe. Nagyon Kabuki-stílusú, nagyon matt, semmi fényes. Volt egy diákom, aki mindennap így jött iskolába. Tőle kölcsönöztem ennek a sminknek az ötletét.
 
Tatiana: Ez a smink az, amit a Cosplay játékokban is a leggyakrabban viszont lehet látni, amikor a műsort imitálják. A Cosima szemfesték és szemüveg. Ilyen sminket ezelőtt nem láttam képernyőn. Az életben igen, de képernyőn nem.

Voltak más karakterek is, akik a smink miatt lettek másmilyenek, mint, amire számítani lehetett?
 
Tatiana: Helena eredetileg egy teljesen más karakter lett volna. Mintha lett volna egy Helena Bonham karakter a Harcosok klubbjában. Az angyal szárnyai eredetileg tetoválásként jelentek volna meg. Stephen viszont kitalálta, hogy inkább vagdossa magát és legyenek a hegek a szárnyai. Jobban illik a lány vallásos mivoltához... és a 'örökös második' érzésből fakadó önutálatához.
 
Stephen: Teljesen más irányba vittük, mint, ahogy az utasítások szerint kellett volna, de megérte a kockázatot. Nem akartam még egy Batman fajta gonosz karaktert. Elmosódott fekete szemceruza, lepusztult megjelenés. Ennél egy összetettebb embert akartam. Valakit, akiben küzd a jó és a rossz. Félig Belzebub, félig Arkangyal. Többször újranéztem a Szent Johannát, mert annyira lenyűgözött a színésznő arca. Ugyanaz a vallásból fakadó eksztázis jelenik meg rajta, amit Helena arcára is képzeltünk. Giotto festményeit és freskóit is sokat tanulmányoztam. A színeket - a sötét árnyékokat és a barnás földszíneket - a reneszánszkorból merítettem, ahogy a fakó szemöldököt és a krétaporos megjelenést is. Nem bánnám, ha valaki egy olyan freskóhoz hasonlítaná az arcát, ami még nem száradt meg! Vakolatra festve... és talán épp oly törékeny is.
 
Tatiana: Amikor Helena megjelenésén dolgoztunk becsuktam a szemem, amíg Stephen felhelyezte a parókámat. Sírva fakadtam.
 
Stephen: Nagy pillanat volt.

Tatiana klónjain kívül Felix is egy feltűnő karakter megjelenés szempontjából. Az ő külsejét mi indokolja?
 
Stephen: Ő egy nagyon szabad lelkű ember és ez egy egész világot nyitott meg számomra. Eleinte a csatornánál nem akarták, hogy rajta is legyen smink, így meg kellett indokolnom miért gondolom szükségesnek. "Szerintem ez a férfi egyáltalán nem állít fel magának nemi, önkifejezési vagy szexuális korlátokat"- mondtam. Ezt be is illesztjük a történetbe, olyan gyakran ahogy tudjuk.
 
Jordan: Karakter szemszögből egyáltalán nem volt túlzás. Persze, hogy Felix úgy bánna a testével és az arcvával, mint üres vászonnal.
 
Stephen: Még azt is hagyta, hogy megcsináljam neki a "sminkpultos fiú" sminket - tudod melyikről beszélek.
 
Jordan: Egyetem alatt egy ruhaboltban dolgoztam. Volt ott egy fiú, aki egy M·A·C pultban dolgozott és teljesen leborotválta a szemöldökét és mindig felrajzolta. Lenyűgöző volt, ahogy a megjelenése és a külseje teljesen megtagadta a nemiség kolátait. El voltam ragadtatva. Már csak a mozgása is olyan volt - nagyon lágy testmozgása volt, szinte balettozott. A mimikája is lenyűgözött. Minden hiba el volt rejtve. Így, amikor Stephen megemlítette a sminkpultos fiú szemöldököt, egyből beleegyeztem!

Az, hogy Tatiana ilyen nagy részét alakítja a stábnak biztosan nagy hatással van a forgatásokra. Milyen érzés?
 
Jordan: Amikor Tat Sarah-t alakítja, már a forgatáson kívül közelinek érzed a karaktert. Ott a szívdobogása.
 
Stephen: Óriási a szíve és nagyon empatikus. Legbelülről fakad neki. Belülről alakít kifelé. Az emberséget akarja először megtalálni.
 
Tatiana: Örömmel tölt el, hogy ezeket a karaktereket alakíthatom. Számomra ez csak arról szól, hogy megtaláljam a különböző ritmusokat. Igen, a külvilágból sok minden segít nekem ebben. Érzem őt - tudom, hogy ki ő. Megvédi magát ezzel a külsővel vagy azzal, ahogy kifejezi magát. Sarah szerintem egy olyan lány aki egy mély kútnyi sebezhetőséget rejt. Szeretem. Nagyon élvezem.

 Elárulnátok nekünk valamit arról, hogy milyen lesz az új évad hangulata?
 
Jordan: Az érzelmi ritmus a pánik. Az egész évad a függöny mögötti emberről szól: P.T. Westmoreland-ről. Egy olyan krízis ábrázolása, melyben minden karakter a legérdekesebb énjét adja.
 
Tatiana: Egy klón egy másik klón szerepébe lép.
 
Stephen: Smink videó? Legyetek résen!